top of page
Skribentens bildNicklas Holmqvist - Ägare

En geografisk resa till och från Österbo torpen



Under hösten har jag publicerat en serie i tre delar där jag dykt djupare i de tre torpen som kallades Österbo under först Brättingstorp Storegård och efter laga skiftet 1850 under Lydde. Jag började runt 1790 och slutade där kyrkoböckerna tog sin ände runt 1934. Flera familjer och personer har jag skildrat, vare det lyckligt eller olyckligt. Jag har i serien nämnt flertalet platser, han flyttade dit och hon gifte sig med honom där ifrån. Och det är svårt för en person som inte är insatt att greppa det här igenom text. En lokal person känner kanske till några av platserna jag nämnt men jag vill med det här inlägget ta steget längre. Jag vill att alla skall kunna besöka alla platserna, i alla fall digitalt med hjälp av Google Maps på sin telefon eller datorn. Med hjälp av tjänsten Mina kartor på Google har jag skapat en karta för just den här serien. Jag har försökt markera ut alla torp, gårdar och bostadsområden som personerna nämnt på. Men jag har även grävt lite djupare i några andra familjer som inte nämns mer än någon rad, för jag tyckte det var intressant. För att helt kunna ”njuta” av kartans innehåll bör man kanske läst alla tre inläggen först. Men det är oavsett intressant att se hur geografiskt tätt personerna levde sina liv. Österbo låg uppe i skogen mellan Gullberg, Trantorp och gränsen till Skephult socken. Här uppe låg minst 80 torp i slutet 1800-talet och jag har nämnt cirka 20 av dem i den här serien. Så mycket på kartan kommer självklart ligga på den östra sidan av Örby socken. Men människorna kom även från andra delar av häradet och även från långa vägar.

 

Ni som läst serien kanske minns att Karl Larsson förlorade sin hustru Lovisa några dagar efter att deras dotter föddes 1883. Han blev änkling och två av de yngre barnen sattes på fattighuset i Hult (Två skyttlar). Jag har inför det här inlägget följt vart barnen flyttade. Och om deras resa kan man läsa om när man klickar runt på kartan. En intressant skildring här var att den yngste sonen Johan Axel som var 2 år när modern gick bort, till slut blev en av de första spårvagnsförarna som fick köra på de helt nya elektrificerade spåren från 1902. Hans äldre syster arbetade ett kort tag som piga åt Källängs jacquardväveri gamla fabriksmästare Simon Fredrik Krebs i Borås.

 

Jag skulle publicerat det här inlägget för två veckor sedan men jag kände mig inte helt nöjd men det gör jag nu. Visst man kan fylla på i all oändlighet men någonstans måste jag stanna upp. Personligen älskar jag att visuellt kunna se resan som folk gör, mer än att läsa om dem. Men den här kartan ger texten en förlängd arm till berättelsen. Lite som ett fjärde inlägg men ett visuellt sådant.

 

Hoppas ni uppskattar det för jag har själv tyckt det varit riktigt intressant. Skulle ni vilja göra något liknande, hör av er så kanske jag kan hjälpa till med en uppstart. Dela gärna kartan med andra som skulle tycka det här var intressant. En del av torpen är ju borta idag så kanske det kan bli någon promenad i historiens spår?

 

Följ länken för att komma till kartan.

 

Om det inte visas rätt så försökt öppna den i Maps och inte standardvisaren från tex. Facebook för mobil.

Comments


bottom of page