Nu när julen närmar sig med stormsteg så går nog en och annan och väntar, inte bara på tomten utan också på gummekakan. Det är en gammal sed som i allra högsta grad fortfarande hålls levande i Älekulla, Torestorp och Öxabäck. Glädjande nog syns inga tecken på att den håller på att försvinna. Tvärtom. Många som växt upp med traditionen tar den med sig även om de flyttar från trakten. På det viset får nya generationer också ta del av den. Vad är då en gummekaka?
Jo, från början var det en vetekaka, ofta i form av en krans som gudföräldrarna gav till sitt gudbarn dagen före julafton. Nu mera är det sällan enbart en vetekaka utan andra gottigheter har fått ta allt större plats med tiden. Runt om kakan finns nu ofta andra kakor, frukt och godis. Ofta kombineras gåvan också med paket. Det är också vanligt med någon gåva från barnet till gudföräldrarna vid samma tillfälle. Barnet får sin sista gummekaka i samband med konfirmationen, som ju förr var en tydlig övergång till vuxenlivet. Institutet för språk och folkminnen har också uppmärksammat traditionen. Ta gärna en titt
Jag är själv uppväxt med gummekaka och det var en stor höjdpunkt i juldagarna. Ibland fick vi inte riktigt till det den 23 december utan det kunde bli på julaftonen istället. Ett effektivt sätt att få oss att vänta mindre på tomten kanske när man fick presenter redan tidigt på dagen…De av mina syskon och kusiner som hade gudföräldrar från annat håll räddades av mormor som fixade gummekaka till dem för att det skulle bli rättvist.
Gummekaka i slutet av1970-talet
Jag ordnade det så vist för mina egna barn att deras morbröder fick vara gudfäder vilket försäkrade att även de skulle få uppleva magin med gummekaka. Jag har också fått äran att vara gudmor till två barn vars familjer aldrig hört talas om seden innan. Nu har de det… Ordet gummekaka kommer från det dialektala uttrycken för gudföräldrar d.v.s. gumma och gummefar.
Sen är det där med doften… Bara tanken på att lyfta på locket till lådan och känna dofterna av pepparkakor, clementiner och skumtomtar blandas. Magiskt!
Charlotta Andersson Sandberg
Facebook: genealogista
Comments